مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره مصورسازی اطلاعات
دسته بندي :
فنی و مهندسی »
کامپیوتر و IT
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره مصورسازی اطلاعات
منابع فارسی و انگلیسی دارد.
ارجاع و پاورقی استاندارد دارد.
رفرنس دهی استاندارد دارد.
کاملترین در سطح اینترنت.
دارای تحقیقات انجام شده داخلی و خارجی.
گارانتی بازگشت وجه دارد.
فرمت : doc
تعداد صفحات : 28
مصورسازی اطلاعات
ارائه دیداری اطلاعات یا مصورسازی اطلاعات، یکی از شاخههای مطالعاتی مرتبط با علوم رایانه است که در مباحث نوین کاربردپذیری اطلاعات به صورت گسترده مورد توجه قرار گرفته است. مصورسازی اطلاعات به نحوة نمایش و ارائهی دیداری اطلاعات برای درک بهتر، و بهره گیری مناسب از اطلاعات اطلاق میشود. در این روش، با انجام فرآیندهای دیداری در شیوهی بازنمایی اطلاعات به کاربران کمک میشود تا برداشت بهتری از اطلاعات ارائه شده داشته باشند و بتوانند اطلاعات خود را به صورت بهینه بازیابی کنند. مهارتهای بازنمون تصویری اطلاعات در سالهای اخیر اهمیت بیشتری یافته و بر همین اساس فصلی نوین در عرصهی نمایش تصویری و رایانهای اطلاعات گشوده است. این فرآیند نوین با تأثیری شگرف در حوزههای متعدد علمی و حرفهای، سبب ایجاد تحولات مهمی در شیوههای ارائه و بازنمایی اطلاعات شده و به یاری متخصصان در درک بهینة اطلاعات شتافته است.
مصورسازی اصطلاحی است که از سال ۱۹۸۷، در یکی از انتشارات بنیاد ملی علوم واقع در آمریکا تحت عنوان گزارش «مصورسازی در محاسبات علمی به کار برده شد در فوریه ۱۹۸۷، بنیاد ملی علوم با حمایت از کارگاهی آموزشی در موضوع «مصورسازی در محاسبات علمی»، متخصصان علوم رایانه، کارشناسان مبانی دیداری رایانه، برخی دانشمندان دیگر رشتههای علمی شاغل در دانشگاهها و نیز ادارهها و صنایع حکومت فدرال را گردهم آورد. در سال ۱۹۹۰، «مؤسسة مهندسان برق و الکترونیک کنفرانس سالیانهی مصورسازی را آغاز کرد. کنفرانس این نهاد اکنون تبدیل به یک گردهمایی فراگیر در مصورسازی اطلاعات شده است. در سال ۱۹۹۵، این مؤسسه مجلهای بر مبنای مصورسازی علمی منتشر کرد (پلانکو و زارتل، 1999). پس از آن نشریات چندی در این حوزه مطالعاتی پا به عرصه وجود نهادند و به مطالعات و پژوهشهای مربوط به بازنمایی دیداری اطلاعات، یا همان مصورسازی، پرداختند. امروزه تارنما(سایت)های اطلاعاتی بسیاری در محیط اینترنت شامل اطلاعات، اخبار و پژوهشهای مربوط به مصورسازی اطلاعات هستند، که به فعالیت در این زمینهی موضوعی میپردازند. مانند «مجله مصورسازی اطلاعات» که مجلهای پژوهشی و معتبر در این عرصه میباشد. هم چنین آثار چاپی، کتاب و مجلههای تخصصی در این حوزه به میزان قابل توجهی در بازار نشر به چشم میخورد.
مصورسازی، در واقع رویکردهای جدیدی است که توانایی تصمیمگیری بر مبنای داده را سریعتر، دقیقتر و همراه با تلاش شناختی کمتر فراهم میسازد و نیاز به آموزش (برای تفهیم اطلاعات) را کاهش میدهد. ما به نظامهای مصورسازی اطلاعاتی نیاز داریم که بتواند جنبههای نمادین و کیفی (اطلاعات) را به نحو شایستهای به سوی تمامی فرآیندهای تصمیمگیری هدایت کند. معنای این سخن آن است که، تبدیل داده خام به اطلاعات از طریق فرآیند تصفیه و پردازشی که تجسم برگزیده نامیده میشود، انجام میپذیرد. انجام این فرآیند، مستلزم همکاری بین رشته ای، در میان حوزههای مطالعاتی مربوط به هنر، طراحی، علم و فناوری است (آگوتر، 2005).
مصورسازی به صورت مفهومی کلی در دو محدودهی علمی قابل تعریف میباشد: مصورسازی علمی و مصورسازی اطلاعات. این تمایز به صورت تجربی در ساختار متفاوت آنها نسبت به ورود داده ها، و یا دادههای خامی که به شکل تصویری درآمده اند، قابل مشاهده است (پلانکو و زارتل، 1999). البته مصورسازی اطلاعات گستره و کاربرد گستردهتری دارد است. مصورسازی اطلاعات با بهرهگیری از شیوهها و فنون گوناگون به تناسب نوع، ساختار و ترکیب اطلاعات، به تفهیم و درک بیشتر آن یاری میرساند. در این میان نقش نمودارهای تصویری برای ارائة وضعیت مصورسازی شده، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
...................
پیشینه داخلی
فریبرز درودی (1388) در تحقیقی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که مصورسازی اطـلاعـات میتواند به شیو ههای گوناگون برای درك بهتر اطلاعات دیداری در كتا بهای درسی، مانند: تاریخ، جغرافیا، زمین شناسی، زیست شناسی، ریاضیات، آمار، رایانه، شیمی، و دروس رشتههای هنری مانند: فیلم، سینما و گرافیك مورد استفاده قرار گیرد.
.........................
پیشینه خارجی
هرام (1982) در تحقیقاتی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که استفاده از گرافیک در کتابهای درسی برای عینیت بخشیدن به اطلاعات متنی، یادگیری فراگیران را افزایش داده است.
هتزلر و ترنر (2004) در تحقیقی که انجام دادهاند به این نتیجه دست یافتهاند که استفاده از پشتیبانی رایانه ای، تعامل و نمایش دیداری دادههای انتزاعی، در تقویت قدرت ادراک آدمی مؤثر است.
.....................................
منابع:
احدیان، محمد. (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
افشار مهاجر، کامران. ( 1389). کاربرد گرافیک در کتابهای درسی دانشگاهی. عیار، شماره 22، بهار و تابستان، صص 48- 39.
درودی، فریبرز و سلیمانی نژاد، عادل (1388). ارتباط تصویری و پردازش دیداری اطلاعات: آشنایی با مبانی نظری حوزه مصور سازی. مجله مطالعات ایرانی کتابداری و اطلاع رسانی، شماره 86
درودی، فریبرز. (1388). کاربرد فنون و روشهای مصورسازی اطلاعات و تأثیر سواد دیداری در فعالیتهای آموزشی. فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، شمارۀ 30، سال 8، تابستان.
دلاور، علی (1390). احتمالات و آمار کاربردی. تهران: انتشارات رشد
شیوه نامه هوشمند سازی مدارس (مرداد ماه 1390)، مرکز آمار و فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش
فلاحدار، حمیرا. (1386). نقش گرافیک محیطی در مراکز آموزشی. رشد آموزش هنر، دوره پنجم، شماره یک، پاییز.
کپس، ج. (1368). زبان تصویر. ترجمه: فیروز مهاجر، تهران: انتشارات سروش.
ملک افضلی، ف. (1378). بررسی تحلیلی نقش گرافیک در نظام آموزش از راه دور. پایاننامه کارشناسی ارشد هنر ( چاپ نشده)، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جنوب.
....................................